loading...

WAJIB BACA !! Mengapa Kita Perlu Menutup Cermin Di Rumah Bila Ada Kematian?

Mungkin berbunyi sedikit pelik, ada jenazah cermin juga ditutup. Tutup cermin-cermin muka dengan kain jika jenazah ada di dalam rumah nyaris jadi kebiasaan orang-orang kita.


Muncul juga tandatanya kenapa amalan tutup cermin ini dikerjakan jika ada jenazah di dalam rumah, tetapi memandangkan kondisi yang tidak sesuai, masalah ini senantiasa disimpan dan pada akhirnya dilupakan demikian saja.

Tetapi, apabila melihatkan amalan metutup cermin dengan kain ini nyaris jadi kemestian, masalah ini butuh mendapat penerangan yang pasti.

Apa hukumnya dalam Islam perbuatan tutup cermin muka saat ada jenazah didlam rumah. Tersebut adalah maklumat yang perolehi dari satu laman soal jawab agama.

Wallahu’alam bissawab

Ada tuan rumah yang cover cermin-cermin muka dirumah dengan kain semasa ada jenazah. Saya tak ajukan pertanyaan kenapa. Harap ustaz terangkan hukum mengerjakannya.

Terima kasih. 

Ini jawaban : ......!!!

Bismillahi wal hamdulillah,

Kami tak menjumpai saranan dari Rasulullah saw agar tutup cermin-cermin muka saat terdapatnya jenazah dalam rumah itu.

Apa yang kami jumpai adalah ianya adalah amalan orang tua-tua dulu yang berasumsi bahawa, cermin cuma dipakai oleh Si Mati saat hidupnya sahaja.

Jika sudah mati, cermin itu tak berguna lagi kerana mengikut Keyakinan Kuno Orang-orang Hindu, roh atau hantu tidak bisa lihat dianya dalam cermin.

Jadi untuk menjaga hati dan perasaan dan untuk menghormati roh itu, setiap cermin muka di rumah simati itu perlulah ditutup.

Perbuatan itu mengikut syarak adalah dilarang kerana ianya adalah perbuatan yg tidak dilakukan oleh Rasulullah saw dan dikira sebagai satu perbuatan khurafat yang menyalahi syarak.

0 Response to "WAJIB BACA !! Mengapa Kita Perlu Menutup Cermin Di Rumah Bila Ada Kematian?"

Post a Comment